Höft och ljumske

Bristningar i muskler eller så kallad lårkaka orsakas ofta av otillräcklig uppvärmning innan träning, spända muskler men även våld direkt mot muskeln vid närkamper inom sport.

Symptomen vid muskelbristningar är ofta svullnad samt smärta under och efter aktivitet. En muskelbristning läker oftast av sig själv, dock är det viktigt att träna styrka, rörlighet och stretcha för att påskynda läkningen.

Höft

Förslitningsskador i höften – artros kommer ofta pga. åldersförändringar men kan också bero på genetiska förutsättningar eller ensidig belastning. Vanliga symptom är belastningssmärta och hälta. För att lindra symptomen är det viktigt att du tränar muskulaturen runt höften. Gärna genom rörlighetsträning, styrketräning, stretching eller balans och koordinationsträning.

Överbelastning, inflammation i höftregionen kan ha flera orsaker såsom svag muskulatur i höftregionen, ryggbesvär samt anatomiska förutsättningar. Symptomen kan visa sig som molande värk på utsidan av höften, svårighet att ligga på sidan samt smärta efter aktivitet. För att undvika smärtorna är det viktigt att du vilar från den aktivitet som utlöser dem. Dock kan rörlighets- och styrketräning hjälpa mot symptomen.

Ljumske

Överbelastning, inflammation och muskelbristningar i ljumskregionen beror ofta på överansträngning i intensiva träningsperioder, svag bål eller bukvägg. Ofta uppträder symptomen som smärtor med huggande känsla. Du bör värma upp ordentligt och vila från aktiviteter som utlöser smärtan. Speciella värmebyxor kan med fördel användas för att minska smärta. Kontakta läkare för utredning vid stegrande besvär eller vid utebliven förbättring.